Interview Bert Scholiers

Een avond uit vol seks met de ex, fantastische ontmoetingen en nachtelijke uitstapjes. Dat is de beknopte samenvatting van het prettig gestoorde Charlie en Hannah Gaan Uit. Een opmerkelijk regiedebuut van Bert Scholiers, die we al tegenkwamen als scenarist voor Smoorverliefd en Sprakeloos. Hoog tijd voor een gesprek.

BERT SCHOLIERS “Eigenlijk was het de bedoeling om een filmische evenknie te maken van een ongedwongen avond op café met vrienden: er wordt veel geleuterd en er worden veel meningen geproclameerd. Als je op café zit, dan zit je met gemak drie uur tegen iemand te praten. Het leek me leuk om in een film hetzelfde te proberen. Hopelijk ben ik erin geslaagd: 75 minuten doorbrengen met toffe meiden die veel te vertellen hebben.”

Drugs, dranks, sigaretten en andere verdovende middelen komen ruimschoots aan bod. Als je de film oppervlakkig bekijkt, denk je bijna dat het een pleidooi is voor geestverruimende middelen?

SCHOLIERS “Het is iets dat veel voorkomt bij onze generatie. Voor mij is het nooit letterlijk drugs geweest, het is een magisch snoepje dat tot rare dingen leidt. Het is eerder een soort van trucje om meer vrijheid en fantasie toe te staan. “Ik moet iets extra doen”, dacht ik, “het mag geen gewone praatfilm worden.” Toen kwam ik op het idee van dat magisch snoepje, en de volgende versie van het scenario was al meteen lekker raar. ”

Charlie en Hannah werd al gepresenteerd op verschillende filmfestivals, telkens met succes. De film krijgt binnenkort ook een speciale rol tijdens het jeugdfilmfestival JEF.

SCHOLIERS “JEF wil de jeugdfilms voor 8-, 9-, 12-jarigen een beetje overstijgen. 16- en 18-jarigen zijn ook nog jeugd. Mijn film is langs de ene kant wel hard, maar langs de andere kant ook een film die heel veel volwassen thema’s aanraakt. Het is een film die jonge mensen in aanraking kan brengen met een ander soort films, zoals Woody Allen-films, zwart-wit films of gewoonweg oude films. Als ik deze film gezien zou hebben als zestienjarige, had ik er misschien wel erg van gehouden. En mijn nichtje van dertien jaar vond de film ook fantastisch, ondanks de soms erg 'volwassen' romantische problematiek.”

Wat hoop je dat de jongeren meenemen uit je film?

SCHOLIERS "Ik geloof niet echt in het bijbrengen van dingen. Ik hou niet van films met een sociale of politieke agenda, want het beperkt de creativiteit en openheid. Onze film is een eerlijke schets van twee vriendinnen die wat zoekend zijn. Je kan eigenlijk ook iets bijbrengen door gewoon te tonen hoe de dingen zijn. Je kan bij het maken van een film trouwens geen rekening houden met wat de kijker moet meenemen, of met wat een publiek wilt, want dan heb je geen innerlijk kompas meer. Dan word je de speelbal van de smaak van anderen. Ik ben ervan overtuigd dat je bij het maken van een film alleen je eigen instinct kan volgen. Dat doen alle goede filmmakers, of het nu Spielberg betreft of de gebroeders Dardenne. Toen we de tweede montage af hadden, samen met Nico Leunen en Thomas Pooters, zag ik een stukje met Evelien Bosmans waar ik zo blij met was dat ik dacht “Oké, fantastisch, de film gaat niet al te gênant worden!” Daarna deed het er niet meer veel toe wat mensen zeggen, zo geraakt was ik door dat korte, subtiele stukje spel van Evelien.”

Er wordt gezegd dat er te veel nieuwe Vlaamse films uitkomen. Wat wil jij bijdragen aan het filmlandschap in Vlaanderen?

SCHOLIERS “Godzijdank bestaan er heel weinig Vlaamse praatfilms. Ik denk dat Charlie en Hannah Gaan Uit de eerste is. Dit soort films, met geestige, snelle dialogen en veel gepraat met verwijzingen naar popcultuur, zijn redelijk onvlaams. Ik denk dat we er geslaagd in zijn om een redelijk frisse film te maken. Ik wil natuurlijk niet alleen maar praatfilms blijven maken. De projecten die in de toekomst gepland zijn, zijn soms radicaal het tegenovergestelde. Het enige wat de projecten verbindt, zijn vrouwelijke hoofdpersonages. Ik vind mannen eigenlijk zeer oninteressant (lacht). Het is altijd veel boeiender om over vrouwen te vertellen dan over mannen. Omdat wij, als mannen, saai zijn en we willen maar twee dingen. Eén ding daarvan is altijd seks. Vrouwen zijn veel intelligenter, opener, gesofisticeerder. Ik zou niet graag twee uur lang naar een pratende man kijken. Twee uur lang een pratende Evelien Bosmans en Daphne Wellens daarentegen, dat is heel aangenaam.”

Veel mensen zijn grote fan van Vlaamse film. Zijn er Vlaamse films die je markeerde als filmmaker?

SCHOLIERS “Ik ben altijd heel erg fan geweest van Any Way The Wind Blows. Het was de eerste Vlaamse film die echt hip, vrolijk, geïnspireerd en stilistisch heel vrij was. Een soort liefdeswerk. Het is misschien wel de film geweest die voor een omslag heeft gezorgd in de Vlaamse film. Ik vind het jammer dat Tom Barman niet meer films maakt. Felix Van Groeningen kwam een paar jaar daarna met Dagen Zonder Liefde, dat vond ik ook een geweldige film.”

Terwijl de meeste Vlaamse regisseurs bv’s willen worden, laat jij de promo van de film over aan de hoofdrolspelers. Is dat een bewuste keuze?

SCHOLIERS “Mensen zijn niet geïnteresseerd in een onbekend kaal, murmelend en sociaal ongemakkelijk iemand die zijn eerste film maakt. Evelien Bosmans, Daphne Wellens en Frances Lefebure vormen een fantastische combinatie - drie intelligente, geestige, getalenteerde jonge vrouwen, wier aanwezigheid op deze aardkloot het leven heel wat leuker maakt. Ik denk trouwens niet dat Vlaamse regisseurs bv's willen worden, ik ken alleen maar bescheiden, getalenteerde filmmakers zoals Vincent Bal en Kevin Meul etc. Meer in de schijnwerpers staan, is misschien enkel handig om huwelijksaanzoeken te krijgen op Facebook, maar voor de rest niet.”

Staat er een volgende Bert Scholiers-film in het verschiet?

SCHOLIERS “Ik ben aan heel veel dingen bezig, maar het is moeilijk om te zien wat het volgende gaat zijn. Ze zullen wel anders zijn dan Charlie en Hannah, wel stuk voor stuk met sterke vrouwen in de hoofdrol. Al mijn projecten zijn verrassend feministisch, besef ik nu.”


Charlie en Hannah Gaan Uit kan je vanaf 14 februari bewonderen op het grote schem. Meer informatie vind je hier.

Doe mee aan de wedstrijd en win een duoticket voor de avant-première!